Ett spännande museum för hela familjen, endast 15 minuter från Varberg!

TRÄ – det naturligaste av alla material

Premiär: 2021

I denna utställning visas utvecklingen inom träindustrin under de tre senaste seklen. Här visas människans uppfinningsrikedom när det gäller att få fram rationella metoder för till exempel sågning och hyvling.

Steget från den enkla putshyveln från tidigt 1700-tal till den sex ton tunga ramsågen från sekelskiftet är stort, och i tidsrymden mellan maskinerna har mycket hänt. Kullagret har uppfunnits, elkraften har kommit och det mer hantverksmässiga arbetet har blivit industriellt.

Under 2021 har vi byggt om och moderniserat utställningen och du kan nu följa träbearbetningens långa historia, ända från spjut till möbel- och byggnadssnickeri.

I utställningen blandas föremål med fakta, bilder och snickares egna berättelser om arbetet och livet för 100 år sedan. I Teknikverkstan kan barn i alla åldrar testa olika tekniska uppfinningar, tillverka egna krampor och läsa mer om hur det var att vara barn på 1800-talet.

Välkommen hit – men håll ögonen öppna – för muséet är fullt av små detaljer, även sådana som inte direkt för tanken till trä!

”Träbearbetningen i Sverige har sin egen historia, byggd på tradition och kunnande från generation till generation. Ett kulturellt arv om man så vill, ty många har levt av och med träindustrin. Trä är ett levande material och att arbeta med trä är på sitt sätt att arbeta med naturen själv.”

Erling Andersson, född 1939
Grundare